Friday, May 25, 2007

Outsider?

Hva lurer du på?: Hei. Jeg er en jente på 15 år nå. Mitt problem er at jeg ikke har hatt en kjærste hvor man kysser. Siste kjærsten jeg hadde var i syvende klasse, har ikke vært på date siden den tid heller. Uansett, jeg er slank, høy og ser ikke på meg selv som stygg. Det er mange som sier jeg er pen og burde bli modell. Jeg tror problemet mitt egentlig er at jeg er sjenert. Jeg har en venninne som ofte henger med gutter i fritiden, hun er ikke sjenert når hun er blant gutter og hun har kysset èn gang. Jeg føler meg så totalt utenfor!! Jeg har til og med begynt og grine av det en gang - føler meg som en drittunge når jeg sitter og synes synd på meg selv på den måten. Venninnen min har ofte sput meg om jeg vil være med og henge med henne og guttevennene hennes, men jeg ier nesten alltid nei fordi jeg ikke har lyst, men er det fordi jeg ikke har lyst? Kan det være at je ikke tør? Det føles nemlig ikke sånn, men jeg er så uinteressert i guttene hun henger med. Uansett, hva skal jeg gjøre?? Venninnen min har begynt og kalle meg avsosial og slikt fordi hu sier jeg ikke er interessert i å bli kjent med dem. Hva skal jeg gjøre? Jeg vil så gjerne ha en kjærste, men jeg er ærligtalt ikke opphengt i å skulle prøve og passe inn så sykt. Jeg gidder heller ikke være med guttevennene til venninnen min for hennes skyld når ikke jeg har lyst. Synes du jeg høres sjenert og avsosial ut? Hva ville du gjort? Det eneste jeg synes er veldig vanskelig nå er at jeg føler meg utenfor pga. en del venninner begynner og få kjrster nå og venninna mi forelsker seg hele tiden. Du MÅ hjelpe meg! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!! PS! Jeg følte meg ikke spesielt bedre da venninnen min kalte meg usosial :(
Unnskyld at dette ble et langt spørsmål, men jeg håper på svar :C
- Jente 15 år


Svar
Hei,
Takk for at du skriver til oss og bruker vår hjemmeside. Først vil jeg beklage at du ikke har fått svar fra oss før nå. Det er ikke alltid vi har mulighet til å svare med engang.
Ut ifra det du forteller om kan jeg ikke se noe unormalt. Du er 15 og du har ikke enda hatt kjæreste som du har kysset eller hatt sex med. Hvis dette ikke er et problem for deg så syns jeg det riktig at du tar deg den tida du trenger for å bli kjent med gutteverdenen. Det viktigste er kanskje at du blir bedre kjent med deg selv, din seksualitet, dine egne ønsker osv. Det er heller ikke uvanlig å være litt sjenert i din alder, spesielt når det gjelder seksualitet. Du har masse tid foran deg for å finne ut av dette. Det er mange som føler press for å gjør som andre som for eksempel har tidlige erfaringer med sex. Dette bør en gjøre når en føler seg moden for det og ikke på grunn av at andre vil det.
Når det gjelder din vennine og hennes venner så syns jeg det riktig av deg å velge selv om du vil være sammen med dem eller ikke. Hvis du selv ikke vil være med denne vennegruppa så betyr ikke det nødvendigvis at du er en usosial person. Vennina di kan ikke velge for deg hvem du skal være sammen med og ikke. Det må du vurdere selv.
Det høres ut som du har det klart hva du vil og ikke vil, det er bra. Har du snakket med din vennine om dette? Har du andre venner du kan snakke med om dette ?
Skriv gjenre mer til oss. Vi vil hjelpe deg med det vi kan.
Lykke til.
Vennlig hilsen
Ungdomsbasen v/ Karim