Wednesday, August 29, 2007

Stamming

Hva lurer du på?:
Jeg er en gutt på 21 år, jeg stammer litt når jeg snakker, mitt liv har blitt som helvete på grunn av stammingen, jeg gikk flere ganger til forskjellige logopeder men det hjalpt ikke og jeg stammer fortsatt, hjelp meg plz, hva skal jeg gjøre? hva må jeg gjøre for at stammingen min bli mindre? hvis jeg fortsetter å stammer, skal drepe meg selv ... det lover jeg.

Svar:
Hei
Det høres ikke ut som du har det så greit. Stamming er plagsomt for den som stammer.
Vi har ikke noe spesiell kompetanse på dette området. Du vet det kanskje, men folk som stammer har en egen interesseorganisasjon: http://www.stamming.no/sider/start.htm
Mulig du kan finne noen tips og få litt hjelp der.
De fleste klarer seg fint og lever godt med sin stamming, f.eks. teatersjefen på Trøndelag Teater, Otto Hommlung.

Hilsen Ungdomsbasen v/Jan Fredrik